Communiceren vanuit behoeftes = keiharde businesscase

ConnectedZorgzame Communicatie bied ik graag aan als praktische tool voor teams. Het is Wayra’s invulling van Geweldloze Communicatie (GC) van Marshall Rosenberg. Ontstaan in een opdracht voor Thuishulp Zorgzaam, een thuiszorgorganisatie in Utrecht.

GC behelst in essentie in communicatie tussen mensen zowel goed voor jezelf zorgen, als voor de ander en zo verbinding creëren. Loop even mee door de stappen in het kort:

  1. zuiver waarnemen, zo feitelijk mogelijk. Subjectiviteit is onvermijdelijk, maar als je intentie is om oordelen te erkennen en te overstijgen, ben je al een heel eind.
  2. emoties durven voelen. Waarom? Veel organisaties hebben KPI’s, Key Performance Indicators. Emoties zijn denk ik net zulke cruciale indicatoren die ons veel goede informatie verschaffen over wat relevant is voor ons.
  3. behoeftes erkennen: daar zit voor mij steeds de grootste sleutel. Waar heb je werkelijk behoefte aan? Vaak zit dat wat verstopt, bv. onder een oordeel. Als je je behoefte kent en erkent, ben je er al bijna. Communiceren vanuit behoeftes brengt de situatie direct naar de kern en geeft dus grote tijdwinst en heldere inzichten.
  4. Want dan is het een kwestie van je behoefte op een passende manier verwerken in een helder verzoek aan de ander.
  5. En mijn 5e: met elkaar tot een heldere conclusie en afspraakeenzijdige-communicatie-382589

Die laatste voeg ik graag als aparte stap toe, omdat nog wel eens vergeten wordt een heldere punt te zetten met elkaar. Begrijpen we elkaar werkelijk? Zijn we het eens, waaronder eens dat we het oneens zijn? Dat is eerlijkheid. Vaak rommelen we daar omheen nietwaar?

Klinken de stappen simpel? In essentie is het simpel. Het kan echter lastig zijn dat consequent te hanteren maar het biedt zeer veel kracht die helpt om dingen te doorbreken, zo merk ik elke keer in mijn trainingen. Zoals laatst bij een leverancier van medische producten met haar kantoor in Amersfoort. Daar is een slag gemaakt naar meer eigen verantwoordelijkheid nemen in communicatie en niet maar blijven klagen over de ‘het ons niet-begrijpende Amerikaanse hoofdkantoor’.

Be careful about the economy, stupid. Jaren geleden moest ik heel erg wennen aan het idee dat alles in organisaties een businesscase moest zijn. We zijn namelijk in mijn beleving zoveel meer dan ‘homo economicus’. Dat vind ik nog steeds. Maar ik heb wel veel meer respect gekregen voor de economische kant van de zaak. Het is gewoon een onmisbaar onderdeel, het moet kloppen.

fs-communicatieZorgzaam zijn kan ‘zacht’ klinken. Het is echter keihard, om twee redenen. 1. Als je zacht durft te zijn in de zin van durven voelen en onder de oppervlakte kijken, geeft dat harde confrontaties met jezelf. Oude beperkende blokkades en overtuigingen tegenkomen kan pijn oproepen. Maar ze laten zitten is veel pijnlijker kan ik je vertellen.

  1. Hiermee aan de slag gaan in een organisatie, levert puur voordelen. Want het leidt tot meer begrip en minder gedoe. Dat is aantoonbare tijdwinst en winst in kwaliteit en workflow. Hee, dat lijkt wel een businesscase! Lees hier meer over ZC.  Zie hier een mooi interview met de maker Marshall Rosenberg.

Wil je meer weten over de toepassingen en inbedding op de werkvloer? Neem contact op met Wayra.