Weldadige Communicatie: training in het kort

Wil je dat jouw team beter communiceert? Dat je elkaar beter begrijpt, zonder al teveel ruis? De sleutel: communiceren vanuit behoeften.

  1. Communicatie in teams

Veel teams en organisaties communiceren wat af. Maar lang niet altijd zoals goed zou zijn voor sfeer en resultaten. Vaak steken misverstanden en projecties de kop op. Of ontwijkend gedrag, oordelen en roddelen. Dat zijn in feite vormen van subtiel geweld. Hoe komt dat toch? Blijkbaar leren we niet genoeg om eerlijk en direct te communiceren. En dat komt vaak omdat we nauwelijks leren in contact te staan met onze behoeften. Terwijl de beginstappen prima te leren zijn.

  1. Training: Weldadige Communicatie voor teams

Wil je dat jij en je collega’s in het team, afdeling of project elkaar beter begrijpen, met minder ruis? Dat jullie verantwoordelijkheid nemen voor positieve communicatie?

In deze training leer je dat. Als team communiceren vanuit behoeften in plaats van negatieve beelden en invullingen. Met aandacht voor hoe je dit inzet op taak-, proces- en relatieniveau. Want op inhoud alleen is er vaak de neiging tot conflicten die de flow weghalen. Herkenbaar?

De training bestaat uit uitleg; speels zichtbaar en bespreekbaar maken waar het ‘mis’ gaat; en veel oefenen. Uiteraard is er reflectie, en aandacht voor toepassing the day after. Zodat jullie er echt wat mee doen terug op de werkvloer. 

Onderwerpen die aan bod komen

Hoe werkt interpersoonlijke communicatie.

  • Geweldloze communicatie (Rosenberg): van gewelddadigheid naar weldadigheid. Hoe werken oordelen.
  • Durf je te voelen en gevoelens te benoemen?
  • 4 niveaus van luisteren: van oppervlakkig naar generatief luisteren.
  • De kracht van stilte.
  • We kunnen accenten leggen op bv. 1-op-1 werkgesprekken; effectiever team-vergaderen; beter feedback geven; spontane/informele gesprekken e.d.

Welke inzichten doe je op en welke skills neem je mee naar huis?

Hoe je fijner en productiever communiceert met simpele principes en handvatten.

  • Je leert gevoel en behoeften constructief in te brengen. Zodat je kunt ontspannen in allerlei situaties, en nog steeds taakgericht blijft.
  • Dit leidt tot tijdwinst; beter werkklimaat en teamprocessen.

Wat anderen doen kan wel de aanleiding zijn van onze interpretaties en gevoelens maar niet de oorzaak.

Lees de ervaring van Isiz, Amsterdam.

Lees de ervaring van Thuishulp Zorgzaam, Utrecht.

Tot slot

Duur: 3,5 tot 4 uur

Locatie: in overleg; geen bijzondere eisen.

Aantal deelnemers: minimaal 4, maximaal 10

Inclusief: flyer met praktische handvatten

Prijs: offerte op maat

Nieuwsgierig? Laten we eens vrijblijvend om de tafel gaan hierover.

Neem contact op met Marnix Lamers op 06 15 05 08 24 / marnix at wayra punt nl.

Vraag een offerte aan